Osoba realizująca archetyp Niewinnego poszukuje powrotu do Natury,
pragnie czystości i pewnej naiwności, gdyż uważa, że kryje się w tym szczęście.
Ani Sierota, ani Cwaniak nie mają takich dążeń. Oni uważają, że świat ma
obowiązek zaspokajać ich potrzeby, a jeśli tak się nie dzieje, obwiniają swoje
otoczenie o wszelkie możliwe i niemożliwe przewinienia, w sobie nie dopatrując
się nawet najmniejszej skazy. Podchodząc tak a nie inaczej do życia nie
zaprzątają oczywiście sobie głowy wyrzutami sumienia, a uczciwe jest to, co
przynosi im korzyści. O ile Boże Dziecko w równym stopniu brało i dawało, a w
dodatku robiło to w sposób spontaniczny i naturalny, o tyle Sierota i Cwaniak
umieją tylko brać, ponieważ wypracowali w sobie przekonanie, że im należy się
wszystko. Obciążają przy tym swoje otoczenie poczuciem winy, w czym szczególnie
celuje typ Sieroty. Przeciwko Cwaniakowi łatwiej wystąpić, choć i on potrafi
doskonale manipulować, ale bronienie się przed Sierotą jest niemożliwe – no bo
jak wystąpić przeciwko osobie tak pokrzywdzonej przez los, pozbawionej
rodziców, opieki, wsparcia. Sierota po mistrzowsku rozgrywa uczucie litości i z
prawdziwą maestrią wywołuje w nas współczucie, a jeśli zaczynamy mieć dość
bycia wykorzystywanym przez takiego człowieka, to możemy być pewni, że z dużą
wprawą wpędzi nas w poczucie winy i wywoła wyrzuty sumienia.
Jest jeszcze jeden archetyp prezentowany przez odwróconego
Głupca – Błazen. Nie ma on zbyt dużo cech Sieroty, ale wiele łączy go z
Cwaniakiem. Idealnym obrazem tego archetypu jest Loki, jeden z bogów mitologii
skandynawskiej. Typ Błazna to kpiarz, który drwi ze wszystkiego i wszystkich,
dla niego nie ma świętości ani poczucia przyzwoitości. W łagodniejszej wersji
jest rubaszny, w mniej łagodnej – wulgarny i chamski. Bardzo często ma mocno
podkreśloną seksualność, dzięki czemu człowiek może na niego przenieść swoje
problemy w tej sferze („to nie ja jestem wulgarny, wulgarny jest Błazen we
mnie”). Wspólną cechą tych trzech postaci jest przekonanie, że należy im się
wszystko, co tylko może oferować świat, ale sposób, w jaki biorą to sobie jest
dość różny:
– Sierota otrzymuje to, co chce biorąc innych na litość,
– Cwaniak osiąga swoje cele sprytem, oszustwem i krętactwem,
– Błazen dostaje to, po co sięga dzięki bezczelności,
wywoływaniu w innych poczucia wstydu i zażenowania.
Aspekt psychologiczny
archetypu – cwaniactwo, matactwo, wykorzystywanie
innych, branie na litość, wywoływanie poczucia winy, przekonanie: „świat jest
podły, więc i ja muszę być podły”, prymitywność, chamstwo, wulgarność, seks
traktowany instrumentalnie, oszustwa, kłamstwa, manipulacje, pozorna
bezradność, granie na uczuciach innych, złośliwość, brak poczucia
przyzwoitości.
Aspekt prognostyczny
archetypu – przyznawanie sobie pełni
praw i ograniczanie ich w odniesieniu do innych, chamskie i wulgarne wypowiedzi
i zachowania, przekonanie, że żyje się wśród głupców, błaznowanie w sytuacji
wymagającej powagi, oszustwa, matactwa, życie na czyjś koszt, uparte trzymanie
się stereotypów, wzbudzanie w innych litości, liczenie na współczucie lub poczucie
zażenowania innych, prostackie zachowania w sferze seksualnej, gry
psychologiczne.
Wzorzec literacki
– Dyl Sowizdrzał.
Wzorzec mitologiczny
– Loki (mitologia skandynawska), Kojot (mitologia indiańska), ludowe diabły
(mitologia chrześcijańska).
Rozkład
Jeśli chcesz zrozumieć, w jaki sposób funkcjonuje w Tobie
Czytelniku archetyp Głupca, zrób poniższy rozkład.
1 2 3 4
5 6 7
Znaczenia poszczególnych pozycji:
1. Kiedy bywam Głupcem w swoim życiu?
2. W czym mi to pomaga?
3. W czym mi to szkodzi?
4. Który wariant archetypu Głupca realizuję najczęściej?
5. Jakie korzyści uzyskuję z bycia Głupcem?
6. Kto w moim otoczeniu najpełniej prezentuje archetyp
Głupca?
7. Co mogę zrobić, by spełnić się jako Boże Dziecko?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz